På Musikkfolkehøgskolen Viken får du mulighet til å sette sammen din egen hverdag ved å kombinere fellesfag, linjetid, hovedinstrument, valgfag og eventuell tilleggslinje.

Folkehøgskoleåret varer i ni måneder, fra midten av august til midten av mai.

Fellesfag

Fellesfagene er fag som vi mener er så viktige at alle må ha de. Dette er alt fra seminarer med aktuelle musikere til skolekor og vasketimer. Som elev på Viken blir du del av et lite samfunn, og for mange er året på folkehøgskole første gang man bor for seg selv. Dette er noe vi bruker tid på gjennom hele året blant annet med allmøter og internatsamlinger.

Tilleggslinjer

Hos oss kan du kombinere flere linjer og dermed få et bredere innhold i skoleåret. Vi har derfor utviklet noe vi kaller tilleggslinjer; en linje som kan kombineres med en av de 4 musikklinjene. Vi ønsker at du som elev skal kunne sy sammen din egen timeplan slik at du kan teste ut og utvikle deg på mange områder.

Linjetiden på musikklinjene utgjør 9 timer i uka, mens tilleggslinjen utgjør 6 timer. Tilleggslinjene et valgfritt alternativ, og altså ikke noe du må velge.

Våre tilleggslinjer er
· Studio
· Friluftsliv/Idrett
· Kunst

Valgfag

I tillegg til timer på linjen har du muligheten til å velge mellom mange spennende valgfag. Her kan du fylle opp uken din med mange musikkrelaterte fag som for eksempel besifring, musikkteori og livelyd. Eller andre valgfag som jegerprøvekurs, hverdagspsykologi og friluftsliv.

Under ser du eksempler på hvilke valgfag vi har hatt de siste skoleårene. (Enkelte valgfag for kommende skoleår kan avvike fra denne listen)

Arrangering

Dans

Friluftsliv