Turneer og prosjekter

Høstturnéen

I november reiser hele skolen på høstturné. Vi fyller to turnébusser med bagasje og utstyr og suser av gårde mot en av landets byer. Vi holder konserter underveis, og kanskje legger vi inn et besøk på din tidligere videregående skole? Vi er åpne for gode forslag til spillesteder og overnattingsmuligheter! Vi har tidligere reist til byer som Stavanger, Trondheim, Ålesund, Bergen og Kristiansand.

Høstturnéen består av både parallelle konserter hvor vi deler oss og spiller på to skoler samtidig, og større konserter der alle elevene er samlet! Vi holder akustiske konserter, konserter med masse lyd og lys, kirkekonserter, konserter på utesteder, på videregående skoler etc.

Høstturnéen er en fantastisk opplevelse, der målet er at alle skal få mulighet til å stå på scenen. Det er satt av god tid til konsertforberedelser og generalprøver i ukene før vi reiser!

Vårprosjektet

Vil dere reise ut på vårturné? Gi ut musikk? Eller kanskje noe helt annet? Vårprosjektet er et elevstyrt prosjekt, der hver linje finner ut hva de ønsker å bruke tiden til og hva de vil oppnå. De siste årene har noen linjer reist ut på vårturné, mens andre linjer har jobbet med en plateutgivelse.

Dersom elevene ønsker å reise på turné, stiller skolen med turnébuss samt veiledning, tips og triks. Elevene må selv skaffe sponsorer, booke spillejobber og overnatting, promotere konsertene sine og løse de logistiske utfordringene som er knyttet til å dra på turné. Gjennom å få innsyn i alle de ulike delene av turnéplanleggingen, skal elevene få tilstrekkelig kunnskap til å kunne gjennomføre egne turnéer senere.

Dersom elevene ønsker å jobbe med en plateutgivelse, stiller skolen med veiledning og støtte, tips og triks. Likevel er det elevene selv som står for hele prosessen fra idé til ferdig master på alle strømmetjenester. Elevene skaffer eventuelle sponsorer, promoterer musikken sin og løser alle utfordringene som er knyttet til det å gi ut musikk.

Vår egen musikkfestival

Mot slutten av skoleåret arrangerer vi vår egen musikkfestival. Her serverer vi en hel haug med ½-times konserter, workshops og aktiviteter på dag- og kveldstid! Med unntak av eksterne headlinere er samtlige konserter av og med unge musikanter som går eller har gått på Musikkfolkehøgskolen Viken. Dette er en gavepakke til byens befolkning, og for alle andre som vil få med seg masse bra musikk og inspirasjon. Målet er at alle elever vil gå på scenen, én eller flere ganger gjennom festivalen.