Band viderekommen

Har du lyst til å videreutvikle deg som bandmusiker, sammen med andre erfarne musikanter? På denne linja vil du bli møtt og utfordret på ditt nivå. Vi konkurrerer ikke om å være best. På Musikkfolkehøgskolen Viken heier vi på hverandre. Vi støtter og løfter og unner hverandre suksess!

For hvem?
Linja Band viderekommen er linja for deg som har spilt er instrument lenge og er klar for å ta tak på nye utfordringer sammen med likesinnede musikere. Du ønsker å være med på å skape et miljø hvor vi kan utfordre og løfte hverandre, leke sammen og finne vår egen sound og stil. Vi jobber målrettet for at du skal trives og ha det godt på linja. Her backer vi hverandre!

Linjetiden
Det meste av linjetiden vil foregå i bandrommet. Her vil vi jobbe med oppgaver og prosjekter av forskjellig størrelse. Det kan være et prosjekt på en uke eller større prosjekter som høst- og vårturnéen, der planleggingen strekker seg over mange uker. Linjetiden vil variere mellom tett oppfølging, tilbakemeldinger og undervisning i samspill, men også rom og tid til å dyrke ideer og sound i et roligere tempo.

Hovedinstrument
I løpet av skoleåret har du mulighet til å ha 18 individuelle timer med din egen hovedinstrumentlærer. Hovedinstrumentlærerne er faglig sterke pedagoger som har flere års erfaring både som musikere/artister og pedagoger. Hovedinstrumenttimen er din time hvor du får gjøre det som skal til for å styrke din musikalitet. I tillegg til de individuelle hovedinstrumenttimene får du delta på workshops med ulike etablerte musikere.

Samarbeid med andre linjer
Vi samarbeider tett med sanglinja. Herfra kommer vokalister inn i bandrommet, og vi jobber sammen om prosjekter og låter som gjør seg godt med vokal. Fram mot høstturnéen samarbeider vi også med Låtskriverlinja, hvor vi gir liv til låter som skal stå på turné-plakaten. Uansett hvilken linje du går på skjer mye av undervisningen på kryss og tvers av linjene. Valgfag, fellesfag og tilleggslinje /tilvalgslinje er eksempler på dette.

Utbytte

På Band viderekommen-linja vil du flytte deg langt på instrumentet ditt! Du vil oppdage nye sjangre og nye måter å jobbe på. Du blir kjent med nye mennesker du kan samarbeide med, og du vil lære mye om deg selv.  Du får med deg verktøy og teknikker for hvordan et godt samspill kan fungere og masse magiske opplevelser fra bandrom og scenekant.

Flere av elevene på Band viderekommen-linja vil søke seg videre til ulike musikkutdanninger, både ved høyskoler og universitet. Dersom du vil gå videre med musikken, får du mulighet til å jobbe målrettet gjennom ulike opptaksprøvekurs hos oss. Vi har også elever som går rett ut i en tilværelse som artist, mens andre bestemmer seg for å la musikken være en hobby. Det er uansett ingen tvil om at året på Viken gir deg verdifull erfaring i møte med framtiden. Gjennom året på Viken vil du mest sannsynlig bli klokere på hvilken retning du ønsker å gå.

Høydepunkter

Et av mange høydepunkter gjennom skoleåret er høstturnéen, der hele skolen reiser ut på en felles turné! Her er målet er at alle skal på scenen, og at alle skal ha det gøy. Her samarbeider vi om opp- og nedrigg, og skaper fine og sterke konsertopplevelser for hverandre og for publikum.

Et annet høydepunkt er
vårprosjektet. Her får linjene bestemme hva de ønsker å jobbe med, og hva prosjektet skal ende opp i. Noen linjer reiser kanskje på turné, og får dermed ansvaret for alt fra booking og logistikk til låtvalg og sceneutforming. En ganske realistisk opplevelse av hva det vil si å jobbe som turnerende musiker, med andre ord. Andre linjer ønsker å gå sammen om å lage en utgivelse, og får dermed ansvaret for alt fra øving og innstudering, til studioopptak, mastering og slippfest.

For ikke å glemme vår egen musikkfestival! Her lager elevene egne konsepter og holder en rekke konserter gjennom festivaluka. I tillegg booker vi inn eksterne artister som headlinere (de to siste årene har Beharie og Fieh stått på plakaten).

PS: Vet du at du har mulighet til å velge Kunst, Idrett/Friluftsliv eller Studio som tilleggslinje? Endelig valg av tilleggslinje skjer på høsten, når skoleåret har startet.

LINJELÆRER

Jostein Størkesen

Jostein er utøvende pianist, en erfaren folkehøgskolelærer med masse relasjonskompetanse! Han er utdannet klaverpedagog og faglærer fra Musikkonservatoriet i Agder, og har også lang erfaring innen lyd og musikkproduksjon som bl.a. plateprodusent og komponist. Han har også vært bl.a. kapellmester ved flere konserter, musikaler og revyer, og for koret Good Gospel (samarbeid med artister som Elg, Ole Børud, Odd René Andersen og Knut Anders Sørum)