Låtskriving

Har du lyst til å skrive låter som fenger? Vil du røre publikum med musikk som du selv har skapt? Uansett hvor mye eller lite erfaring du har som låtskriver, vil du bli møtt og utfordret på ditt nivå. Vi konkurrerer ikke om å være best. På Musikkfolkehøgskolen Viken heier vi på hverandre. Vi støtter og løfter og unner hverandre suksess!

For hvem?

Linja låtskriving passer for deg som er interessert i musikk, som er nysgjerrig på tekster og har et ønske om å skape nye låter – uavhengig av hvor mye erfaring du har fra før. Noen har kanskje skrevet litt tekster, noen er glad i å lage melodier, andre har programmert på MAC eller PC, eller kun drømt om å få muligheten til å lage musikk. På Låtskriverlinja vil du utvikle deg fra ditt nivå, både individuelt og i grupper. Vi jobber målrettet for at du skal trives og ha det godt på linja.

Linjetiden

I linjetiden jobber vi med ulike oppgaver, vi har interpretasjon og forskjellige temakurs. Hver oppgave du får på Låtskrivingslinja representerer et nytt verktøy for å skrive musikk, og du får individuell oppfølging og veiledning på dette. Oppgaver gis både individuelt og i team, og du jobber dessuten ofte sammen med elever fra Musikkproduksjonslinja. Når dere har kommet godt i gang med en ny låt, fremfører dere den for klassen. Dette kalles interpretasjon, der målet er å få hjelp og veiledning på veien videre. Her vanker både heiarop og konstruktive tilbakemeldinger fra de andre elevene. Å fremføre noe helt nytt og eget med publikum til stede, kan være ganske ubehagelig for mange. Derfor jobber vi målrettet for at Låtskrivingslinja skal være et trygt rom å teste ut nye låter i. Og vi lover deg; uttellingen er enorm! Interpretasjon på låtskriving kan sies å være selve hjertet i linjetiden.

Hovedinstrument
I løpet av skoleåret har du mulighet til å ha 18 individuelle timer med din egen hovedinstrumentlærer. Hovedinstrumentlærerne er faglig sterke pedagoger som har flere års erfaring både som musikere/artister og pedagoger. Hovedinstrumenttimen er din time hvor du får gjøre det som skal til for å styrke din egenart og din musikalitet. I tillegg til de individuelle hovedinstrumenttimene får du delta på workshops med ulike etablerte musikere.

Samarbeid med andre linjer

Vi samarbeider tett med Musikkproduksjonslinja. Å skape musikk i studio og å bruke MAC eller PC som verktøy er en viktig del av linjetiden. Vi har dessuten et stort vårprosjekt sammen med elevene på Musikkproduksjonslinja. De siste årene har dette prosjektet resultert i en utgivelse. Her får du følge hele prosessen; fra idé til ferdig låt som kan spilles av på Spotify. Vi samarbeider også med Sang og Bandlinjene. Vi skal jo ut på turné, og vi skal spille masse konserter gjennom året. Da trenger du gjerne både band og korister! Uansett hvilken linje du går på skjer mye av undervisningen på kryss og tvers av linjene. Valgfag, fellesfag og tilleggslinje/tilvalgslinje er eksempler på dette.

Utbytte
Uansett hvilket nivå du er på, vil du få veiledning og nyttige verktøy tilpasset akkurat deg. Å skape musikk er mengdetrening, og gjennom året på Låtskrivingslinja får du nettopp dette; mengdetrening. Gjennom alle erfaringene vil du utvikle din egen stil som låtskriver, i trygge, kreative rammer. Og hvem vet: Kanskje ender du opp som artist og låtskriver, eller kanskje du vil skrive musikk for andre?
Flere av elevene på låtskriverlinja søker seg videre til ulike musikkutdanninger, både ved høyskoler og universitet. Dersom du vil gå videre med musikken, får du mulighet til å jobbe målrettet gjennom ulike opptaksprøvekurs hos oss. Vi har også elever som går rett ut i en tilværelse som artist og låtskrivere, mens andre bestemmer seg for å la musikken være en hobby. Det er uansett ingen tvil om at året på Viken gir deg verdifull erfaring i møte med framtiden. Gjennom året på Viken vil du mest sannsynlig bli klokere på hvilken retning du ønsker å gå.

LINJELÆRER

Morten Reppesgård
Morten Reppesgård har jobbet som heltidsmusiker og produsent siden forrige århundre; en folkehøgskolelærer som brenner for relasjonsbygging. Morten har blant annet vært orkesterleder for flere oppsetninger ved landets store scener, slik som Nationalteateret, Oslo Nye og Latter. Han er stadig vekk å se som kapellmester og pianist/keyboardist for turné-artister som Sissel Kyrkjebø, Inger Lise Rypdal, Ole Edvard Antonsen, Jan Eggum, Elisabeth Andreassen, Odd Nordstoga m.fl. Han er utdannet cand. mag, fra Norges Musikkhøgskole,