På Utøvende Sang får du utvikle deg som vokalist og menneske, både alene og sammen med andre. Våg å stå på egne ben som sanger og musiker.

Et år på Utøvende Sang gir deg muligheten til å utvikle deg mot å bli en allsidig musiker, og du vil bli utfordret både som leadvokalist, korist og bandleder. I undervisningen er det mye fokus på forskjellige måter å bruke stemmen som instrument på, og du vil få anledning til å utforske stemmen din i ulike sjangere og besetninger. Vi jobber med at du skal finne din stemme, og bli enda tryggere på scenen og på musikken du vil drive med.

Viken er en skapende skole hvor egenprodusert materiale blir prioritert, og hvor vi har fokus på formidling og særpreg. For alle elevene på Viken, og for deg på Utøvende Sang-linja, legges det opp til et tett samarbeid med de andre linjene på skolen. Det kan være alt fra å arrangere, og spille inn, egne låter til å gjennomføre store produksjoner både på scenen og i studio.

Et av mange høydepunkter i skoleåret er vår-turnéen hvor man, sammen med medelever fra ulike linjer, planlegger og gjennomfører en turné til et selv-valgt sted. Alt fra booking og logistikk til låtvalg og sceneutforming planlegges og gjennomføres av elevene. Dette gjør at du som elev får en svært realistisk opplevelse av hva det vil si å jobbe som turnerende musiker.

Dersom du ønsker det kan du kombinere linja Utøvende Sang med en av disse 3 tilleggslinjene.

Linjetiden utgjør 9 timer i uka og tilleggslinjen 6 timer. Resten av timeplanen din settes sammen av hovedinstrument, valgfag og fellesfag. Plukk, miks og fyll planen med opptil 30 timer i uka.

Hils på lærerne

Helena Leinebø

Helena er en aktiv låtskriver/artist som i 2019 debuterte med utgivelser av sin egen musikk. I 2021 gav hun ut albumet Phases // Faces. Hun har sin musikalske utdannelse i fra jazzlinja ved Norges Musikkhøgskole, og er utdannet rytmisk sangpedagog. Helena var selv elev med Musikkfolkehøgskolen Viken for flere år siden og dette året gjorde det tydelig at det var musikk og sang hun ville drive med. Derfor storkoser hun seg nå med å legge til rette for, og være med på den musikalske og sosiale reisen som elevene går gjennom i løpet av et år på Viken.

Hva sier tidligere elever?

Siri Lien

Tidligere Utøvende Sang-elev

«På Utøvende Sang lærte vi å gå i dybden på flere aspekter av vokalen innenfor sjanger, innøving, performance, bandledelse og kor. Den individuelle oppfølgingen av hver enkelt bidro til at alle fikk utfordringer tilpasset til seg selv både i gruppesammenheng og som solist. All kunnskapen, latterne og musikalske øyeblikk jeg har fått gjennom året kommer jeg virkelig til å ta med meg videre.»

Sunniva Tonstad

Tidligere Utøvende Sang-elev

«Gjennom året på Utøvende Sang sitter jeg igjen med et unikt samhold og fellesskap bestående av ærlige medelever og dyktige lærere. Jeg har vært så heldig å få utvikle meg ekstremt både som musiker og person. Gjennom samspill med band, turnégjennomføring, vokalgruppearrangement og gode samtaler hadde Utøvende Sang en stor betydning for året mitt.»

Utenlandsturer

I januar reiser alle elevene, på tvers av linjene, til Colombia, India, Kenya eller på Eurorail. På alle disse turene er vi tett på ungdommer fra andre kulturer. Vi jobber med musikk og teater sammen og får mange flotte opplevelser.