Musikk Bo Fritid

Ønsker du å utvikle deg både som musiker og menneske? Musikk Bo Fritid er vår tilrettelagte linje, og passer for deg som er glad i musikk og har lyst til å bruke masse tid på å følge dine musikalske drømmer. Den passer også for deg som trenger ekstra støtte på vei inn i voksenlivet. Vi legger vekt på å skape et trygt fellesskap hvor alle blir sett, og hvor alle får være med å sette sitt preg på det som skjer. Her blir du en viktig del av det store fellesskapet på skolen.

Linjetid
Vårt viktigste fag er samspill, og i linjetiden får du masse samspillerfaring på det instrumentet du liker best. Det er også mulig å bruke andre instrumenter, eller prøve seg som vokalist i band. Hvis du ønsker deg andre musikalske prosjekter, som f.eks låtskriving eller konsertopptredener, strekker vi oss langt for å få dette til. Siden vi ønsker å følge nettopp deg, får du en samtale med lærer hver uke. Slik blir vi godt kjent, og kan støtte og utfordre deg. Vi setter av tid i løpet av uka med hele gruppa til å snakke sammen, gi alle plass, og hjelpe hverandre med å få oversikt over alt som skjer. Du får også boligtimer, med opplæring i å bli mer selvstendig i hverdagen. Linjetiden varierer fra uke til uke, men det dukker gjerne opp sosiale happenings, turer i nærområdet, matlaging, eller rett og slett hyggelige overraskelser underveis.

Hovedinstrument
I løpet av skoleåret har du mulighet til å ha 18 individuelle sangtimer med din egen hovedinstrumentlærer. Hovedinstrumentlærerne er faglig sterke sangpedagoger som har flere års erfaring både som musikere/artister og pedagoger. Hovedinstrumenttimen er din time hvor du får gjøre det som skal til for å styrke din stemme og din musikalitet. I tillegg til de individuelle sangtimene får du delta på workshops med ulike etablerte sangere.

Samarbeid med andre linjer
Vi samarbeider tett med Ledertreningslinja. Dette betyr at det er ungdommer på din egen alder som er med på samspill, turer, og alt annet som skjer på linjetid. Vi samarbeider også med andre linjer gjennom året. Et eksempel er når vi drar på skoleturné. Da lages det band med musikere fra aller linjer.

Uansett hvilken linje du går på skjer mye av undervisningen på kryss og tvers av linjene. Valgfag, fellesfag og tilleggslinje /tilvalgslinje er eksempler på dette.

Utbytte
Musikk Bo Fritid er for mange en trygg base hvor man blir bedre kjent med seg selv og andre. Det de fleste elevene på Musikk Bo Fritid trekker fram ved skoleårets slutt, er det gode sosiale fellesskapet, og at de har fått mer tro på seg selv. I tillegg til masse læring og uendelig mange gode minner!

Høydepunkter
Mange elever som har gått tilrettelagte linjer tidligere føler at de ofte har vært isolert. Derfor oppleves det godt å endelig få være en del av store og små fellesskap; på internatet, i valgfag og fellesfag med andre elever, i matsalen, på turer både utenlands og innenlands, eller i alle de gode hverdagsøyeblikkene på linja.

Et klassisk høydepunkt gjennom skoleåret er vårturnéen. Her får du være med på hele prosessen fra booking og logistikk til låtvalg og sceneutforming. Vi har vår egen turnébuss og får virkelig smakt på turnélivet!

For ikke å glemme vår egen musikkfestival! Her lager elevene egne konsepter og holder en rekke konserter gjennom festivaluka. I tillegg booker vi inn eksterne artister som headlinere (de to siste årene har Beharie og Fieh stått på plakaten).

LINJELÆRERE

Guro Mo

Guro har et stort hjerte for musikk og mennesker! Hun har tidligere jobbet i rusomsorgen, i barnevernet og som norsklærer for fremmedspråklige. På Musikkfolkehøgskolen er Guro primært en av linjelærerne for den tilrettelagte linja MUSIKK BO FRITID, men hun er også engasjert i mange andre sammenhenger. Hun jobber for at Viken skal være et raust sted preget av åpenhet og ærlighet. Guro har fele som hovedinstrument. Hun har bakgrunn fra et klassisk musikkmiljø, men bruker gjerne fela i alle slags sjangere. Hun synes også at det er veldig stas å bruke andre instrumenter i samspill med elevene. Hun er adjunkt med universitetsutdanning i pedagogikk, psykologi, fransk og PPU.

Nina Rukan

Nina har gått på Statens høgskole for kunsthåndverk og design, og har studert pedagogikk. Hun har jobbet som kunsthåndverker og undervist en del på videregående skoler i design og håndverk. Hun har også jobbet innen rusomsorg og som informasjonsansvarlig i asylmottak. Nina er glad i mennesker og liker og bringe trygghet, omsorg og kjærlighet til alle rundt seg. Hennes kreative sider brukes i mange sammenhenger på skolen, og det er særlig i de praktiske fagene på MUSIKK BO FRITID vi finner henne. Hun synger også i kor og trår til ved behov.