Moldova

Moldova er et veldig vakkert land som oser over av store kulturelle opplevelser. Samtidig er det et av Europas fattigste land og en gammel Sovjetstat, noe du vil merke tett på kroppen på denne turen.

Vi skal bo på hotell i hovedstaden Chisinau, og I løpet av en drøy uke skal vi blant annet besøke barnehjem, spille flere konserter, bli kjent med det gjestfrie folket og spise lokal mat. Vi får møte ukrainske flyktninger, høre deres historier og spille sammen med dem. Kanskje får vi et nytt perspektiv på konflikten mellom Russland og Ukraina.

I Moldova blir barn med funksjonshemming plassert på institusjoner. I løpet av oppholdet besøker vi flere av disse institusjonene. Her skal vi synge og spille, du vil garantert oppleve rørende møter og sterke musikalske øyeblikk. Tenk hva musikk kan bety for andre! Det kjennes godt å kunne dele dette med andre, slik vi gjør på turen til Moldova.

Barnehjemsbesøkene er Moldovaturens kjerne. Her spiller og synger vi, og her møter vi også oss selv på en måte vi ikke gjør til vanlig. Inntrykkene kan være sterke, og møtene med barna og ungdommene blir uforglemmelige.

Våre turer til Moldova startet i 2015, og vi har knyttet til oss flere samarbeidspartnere i landet. Organisasjonen AHEAD, startet av norske Ane Tveit, gjør det mulig for oss å besøke senteret Voinicel hvor vi spiller konserter for de yngste barna. Lederne i POT Music (Powering out Talents) tilrettelegger opplegget for oss, er sammen med oss hver dag og fungerer som tolk. Vi har også en kontakt fra FN som vil være sammen med oss store deler av turen.

Det er godt å få tid til å bearbeide inntrykk, og i og med at vi bor midt i byen, blir det selvfølgelig anledning til å gå på markeder, shopping, kafeer osv.

Turen til Moldova er definitivt en reise helt utenom det vanlige. Denne reisen er inkludert i skolepengene.
Blir du med?

PS: Vi er opptatt av trygghet og sikkerhet, og følger til enhver tid de offisielle reiserådene fra Utenriksdepartementet.

Viktig informasjon:
For å være med til Moldova, trenger du noen vaksiner. Du er selv ansvarlig for å ta de nødvendige vaksinene, men vi legger til rette for at dette kan la seg gjøre i skolehverdagen. Vaksinene er ikke inkludert i prisen. Det er et krav å ha pass (gyldig 6 måneder etter hjemkomst) og reiseforsikring. Hvis du er under 21 år, kan du sannsynligvis bruke reiseforsikringen til foreldrene dine. Du må ha et kredittkort som kan benyttes i Moldova, sjekk ut dette med banken din. Du trenger ikke visum.