Musikkproduksjon

Vil du bruke et år på å lære musikkproduksjon og utvikle både deg selv og musikken din? Uansett nivå, vil vi hjelpe deg å finne din musikalske stil og lære deg å få ideene dine inn i FL Studio, Logic, Ableton, eller hvilket program du bruker. Vi samarbeider tett med låtskriverlinja, og du blir en del av et inspirerende miljø med andre som elsker musikk.

For hvem?
Linja Musikkproduksjon passer for deg som vil lage musikk og lære mer om hvordan du kan gå fram. Uansett om du lager russemusikk, pop eller vise, eller ikke helt vet hvilken sjanger du liker best, er du hjertelig velkommen til å søke. Sammen finner vi ut hvilket nivå du ligger på, slik at du kan utvikle deg videre, både gjennom individuelt arbeid og i grupper. Vi jobber målrettet for at du skal trives, lære det du vil og ha det godt på linja.

Linjetiden
I linjetiden får du jobbe masse med musikken du selv lager. Du vil lære å arrangere og bygge opp en låt, utforske synth-programmering, bli trygg på verktøy som compressor, EQ, sampling, vokal-comping med mer. Du får jobbe profesjonelt i studio og lære om opptaksteknikk, miksing og mastering. Står du fast på en låt du lager, er det alltid fint å få noen friske ører som kan gi deg innspill og tips. Kanskje mangler bare siste finpuss på miks før du er klar for å få låta ut på spotify?

Vi har også interpretasjon, der vi viser fram gamle og nye ting vi har laget, og får skryt og konstruktive tilbakemeldinger på veien videre.

Hovedinstrument
I løpet av skoleåret har du mulighet til å ha 18 individuelle sangtimer med din egen hovedinstrumentlærer. Hovedinstrumentlærerne er faglig sterke sangpedagoger som har flere års erfaring både som musikere/artister og pedagoger. Hovedinstrumenttimen er din time hvor du får gjøre det som skal til for å styrke din stemme og din musikalitet. I tillegg til de individuelle sangtimene får du delta på workshops med ulike etablerte sangere.

Samarbeid med andre linjer
Vi samarbeider tett med Låtskriverlinja. Her går vi i ulike grupper og lager musikk sammen, fra idé til ferdig produkt. Vi samarbeider også en god del med Band- og Sanglinja. Noen ganger er det du som trenger bandmusikere eller sangere i studio, andre ganger er det bandmedlemmer eller vokalister som trenger en produsent.

Uansett hvilken linje du går på skjer mye av undervisningen på kryss og tvers av linjene. Valgfag, fellesfag og tilleggslinje er eksempler på dette.

Utbytte
Flere av elevene som har gått på linja søker seg videre til utdanninger som LIMPI, Agder og NLA Høgskolen Staffeldtsgate. Noen går rett ut i en tilværelse som produsenter og musikere, og andre bestemmer seg for å ha musikken som hobby. Hos oss finnes både elever som vil bli pushet hver uke til å lage nye låter og få tilbakemelding på dem, og elever som ikke har nevneverdig erfaring med musikkproduksjon.Uansett er målet at du skal bli tryggere på hva som er din stil, hva slags musikk du ønsker å lage og hvordan du bruker FL / Logic / Ableton eller andre programmer. I tillegg vil du få masse inspirasjon av å være i et miljø med andre som elsker å lage musikk! Det er ingen tvil om at året på Viken gir deg verdifull erfaring i møte med framtiden. Gjennom året på Viken vil du mest sannsynlig bli klokere på hvilken retning du ønsker å gå.

Høydepunkter
Et av mange høydepunkter gjennom skoleåret er høstturnéen, der hele skolen reiser ut på en felles turné!  Her samarbeider vi om opp- og nedrigg, fremfører låtene våre og skaper magiske øyeblikk både for oss selv og publikum.

Et annet høydepunkt er vårprosjektet der vi sammen lager en utgivelse og står for hele prosessen fra idé til ferdig master på alle strømmetjenester.
For ikke å glemme de ukentlige interpret-timene der vi spiller musikken vår for hverandre. Små høydepunkter som gjør underverker for selvtillit og selvfølelse!

LINJELÆRER

Tormod Vold Mikkelsen

Tormod Vold Mikkelsen er aktiv både som artist og plateprodusent, den fødte folkehøgskolelærer og relasjonsbygger! Han har bakgrunn fra Norges Musikkhøgskole, først som klassisk gitarist, før han tok master i utøvende musikkteknologi. Driver Vaterland Studio i Oslo og gjør opptak, produsering og miksing innenfor mange ulike sjangre. Høsten 2024 ga han ut plata «Kunsten å fly».