På Musikkproduksjon Låtskriver utvikler du deg som låtskriver, musiker og menneske, gjennom utforsking og samspill med andre

Et år på Musikkproduksjon Låtskriver gir deg troen på deg selv som låtskriver, men også som utøver. Gjennom individuelle oppgaver og ulike former for gruppearbeid vil du utfordres både som tekstforfatter og komponist. Med god hjelp fra dyktige lærere og medelever kan du finpusse låtene du har med deg i bagasjen, men også finne inspirasjon til nytt materiale. Du vil få rikelig med individuell oppfølging, men også muligheter til å dele arbeidet ditt med flere og kanskje høre låtene dine fremført av andre.

Viken er en skapende skole hvor egenprodusert materiale blir prioritert, og hvor vi har fokus på formidling og særpreg. For alle elevene på Viken, og for deg på Musikkproduksjon Låtskriver, legges det opp til ett tett samarbeid med de andre linjene på skolen. Det kan være alt fra å arrangere, og spille inn egne låter, til å gjennomføre store produksjoner både på scenen og i studio.

Et av mange høydepunkter i skoleåret er vår-turnéen hvor man, sammen med medelever fra ulike linjer, planlegger og gjennomfører en turné til ett selv-valgt sted. Alt fra booking og logistikk til låtvalg og sceneutforming planlegges og gjennomføres av elevene. Dette gjør at du som elev får en svært realistisk opplevelse av hva det vil si å jobbe som turnerende artist/musiker.

Dersom du ønsker det kan du kombinere linja Musikkproduksjon Låtskriver med en av disse 3 tilleggslinjene.

Linjetiden utgjør 9 timer i uka og tilleggslinjen 6 timer. Resten av timeplanen din settes sammen av hovedinstrument, valgfag og fellesfag. Plukk, miks og fyll planen med opptil 30 timer i uka.

Hils på lærerne

Morten Reppesgård

Morten er utdannet cand. mag, fra Norges Musikkhøgskole, og har jobbet som heltidsmusiker og musikkprodusent siden forrige århundre. Morten har blant annet vært orkesterleder for flere oppsetninger ved landets store scener, slik som Nationalteateret og Oslo Nye. Han er stadig vekk å se som kapellmester og pianist/keyboardist for turné-artister som Inger Lise Rypdal, Ole Edvard Antonsen, Jan Eggum, Elisabeth Andreassen, Odd Nordstoga, Maj Brit Andersen m.fl.

Hva sier tidligere elever?

Mathias  Kråkenes

Tidligere Låtskriver – Singer Songwriter-elev

«Det å bli utfordret på å skrive musikk, basert på hverdagslige elementer, gjorde det ekstra spennende å skrive musikk. Samholdet og lærerne former deg til å finne skrivekunnskaper du selv ikke visste du hadde.»

Anna Heum

Tidligere Låtskriver – Singer Songwriter-elev

«Det var veldig artig med et år på Låtskriver – Singer Songwriter-linja, for der fikk jeg utviklet meg som både låtskriver og artist, i tillegg til å spille min egen musikk foran folk for første gang»

Utenlandsturer

I januar reiser alle elevene, på tvers av linjene, til Colombia, India, Kenya eller på Eurorail. På alle disse turene er vi tett på ungdommer fra andre kulturer. Vi jobber med musikk og teater sammen og får mange flotte opplevelser.