På Musikkproduksjon Studio utvikler du deg musikalsk og menneskelig gjennom kreative prosesser og samspill med andre.

Et år på Musikkproduksjon Studio gir deg mange nyttige verktøy for å kunne produsere egen og andres musikk. Undervisningen legger til rette for at du skal kunne utvikle deg så langt du selv vil, og du kan i stor grad selv styre hva du ønsker å fokusere på. Du vil få god veiledning fra dyktige lærere, både individuelt og sammen med dine medelever, i alt fra tekniske ting til de kreative prosessene som utgjør håndverket. Vikens profesjonelle studiofasiliteter gir deg muligheten til å jobbe med godt utstyr som holder bransjestandard på daglig basis. Viken er en skapende skole hvor egenprodusert materiale blir prioritert, og hvor vi har fokus på formidling og særpreg. For alle elevene på Viken, og for deg på Musikkproduksjon Studio -linja, legges det opp til ett tett samarbeid med de andre linjene på skolen. Det kan være alt fra å arrangere, og spille inn, egne låter til å gjennomføre store produksjoner både på scenen og i studio. Et av mange høydepunkter i skoleåret er vår-turnéen hvor man, sammen med medelever fra ulike linjer, planlegger og gjennomfører en turné til ett selv-valgt sted. Alt fra booking og logistikk til låtvalg og sceneutforming planlegges og gjennomføres av elevene. Dette gjør at du som elev får en svært realistisk opplevelse av hva det vil si å jobbe som turnerende musiker.

Dersom du ønsker det kan du kombinere linja Musikkproduksjon Studio med en av disse 3 tilleggslinjene.

Linjetiden utgjør 9 timer i uka og tilleggslinjen 6 timer. Resten av timeplanen din settes sammen av hovedinstrument, valgfag og fellesfag. Plukk, miks og fyll planen med opptil 30 timer i uka.

Hils på lærerne

Tormod Vold Mikkelsen

Tormod har bakgrunn fra Norges Musikkhøgskole, der han først gikk utøvende bachelor på klassisk gitar, før han senere tok master i utøvende musikkteknologi. Masterprosjektet handlet om å finne sitt eget fingeravtrykk som produsent i studio, noe vi også jobber med på musikkproduksjon-linja på Viken. Ved siden av egen utøvende frilansing som låtskriver og artist, drifter han Vaterland Studio i Oslo og gjør opptak, produsering og miksing innenfor mange ulike sjangre.

Utenlandsturer

I januar reiser alle elevene, på tvers av linjene, til Colombia, India, Kenya eller på Eurorail. På alle disse turene er vi tett på ungdommer fra andre kulturer. Vi jobber med musikk og teater sammen og får mange flotte opplevelser.