Om skolen

Skolen ble grunnlagt som folkehøgskole i 1901 under navnet Oplandenes kristelige ungdomsskole. Da skolen ble en folkehøgskole slik vi kjenner skoleslaget i dag, ble navnet endret til Viken folkehøgskole. I dag har vi kun musikklinjer og heter derfor Musikkfolkehøgskolen Viken.

Musikkfolkehøgskolen Viken ligger vakkert til på Gjøvik, et lite steinkast unna Norges største innsjø Mjøsa. Skolen består av moderne og flotte lokaler som kan huse ca. 125 elever. Her er også et stabbur, og en tømmerhytte som har vært i skolen eie i alle år. Stabburet er i dag omgjort til et vakkert kapell.

Musikkfolkehøgskolen Viken har elever fra både inn- og utland. Noen av elevene er dessuten utvekslingselever fra våre samarbeidsland. Gjennom skoleåret arrangerer vi studiereiser til disse landene. For tiden gjelder dette India, Colombia og Moldova.

Snittalderen på elevene våre er 19-20 år.

Vikens mål og kjerneverdier er forankret i et kristent verdigrunnlag. Viken er en selveid stiftelse, der styremedlemmene er valgt av Normisjon Region Oppland.