På timeplanen

Linjetid

Linjetiden utgjør ca 2/3 av undervisningen. Hva linjetiden innebærer, kan du lese om under beskrivelse av de forskjellige linjene. Det er verdt å merke seg at uansett hvilken linje du velger, om du spiller i band, synger, skriver låter eller er produsent, så foregår store deler av undervisningen på kryss og tvers av linjer. Vi jobber alle med musikk, derfor er det naturlig at vi samarbeider om en rekke oppgaver og prosjekter. Her blir du del av en stor musikalsk familie:)

Fellesfag

Fellesfag er ikke «fag» slik du kjenner det fra videregående skole, men forskjellige aktiviteter og samlinger – som er fastsatt på timeplanen. Som navnet tilsier, foregår fellesfagene sammen med de andre elevene. Av og til hele hurven, av og til gjengen fra internatet ditt, av og til grupper uavhengig av linjer og internat. Fellesfag utgjør ca 1/3 av undervisningen. Eksempler på fellesfag er:

• Møtepunkt: Daglig infosamling i auditoriet
  • Vikenkoret: Skolens eget prosjektkor der både elever og lærere deltar
  • Individualsamtale: Planlagte samtaler mellom elev og folkehøgskolelærer
  • Elevkveld: Elevene arrangerer hyggelige og underholdende lørdagskvelder
  • Reise: Vi forbereder oss til utenlandsturen
  • Verdibørs: Livets små og store spørsmål, tren opp refleksjons- og undringsmusklene
  • Allmøte: Samling for absolutt hele skolen
  • Go’fot: Internatmøter på elevenes testuer, styrt av internatlærere og stipendiat
  • Vasketime: Alle til klutene! Både eget rom, men også fellesarealer.

Tilleggslinjer

Selv om du har funnet din drømmelinje på Musikkfolkehøgskolen Viken, kan det være godt å gjøre noe HELT ANNET en dag i uka! Derfor byr vi på tre ulike tilleggslinjer; Kunst, Friluftslliv/Idrett og Studio. Hvilken tilleggslinje frister mest? Valg av tilleggslinje skjer etter skolestart. Tilleggslinjene utgjør ca. 6 timer i uka.

Kunst tilleggslinje passer for deg som ønsker å utforske din skaperglede og kreativitet. Her kan du komme uten noe erfaring, du kan videreutvikle deg i noe du allerede liker å holde på med, og du får prøve ut helt andre kunstformer.

Friluftsliv/Idrett tilleggslinje passer for deg som ønsker å være mer ute i naturen og holde deg i god fysisk form. Linja er for alle, uansett erfaring. Her vil du få mange gode opplevelser der mestring og glede står i fokus.

Studio tilleggslinje passer for deg som ønsker deg grunnleggende ferdigheter for å kunne jobbe i studio. Her vil du få mange gode opplevelser der mestring og skaperglede står i fokus. Dersom du går på linja Musikkproduksjon, er det unødvendig å velge Studio tilleggslinje.

Valgfag

På Musikkfolkehøgskolen Viken kan du velge mellom mange spennende valgfag. Plukk og miks og lag din unike timeplan. Her er eksempler på valgfag:

• Arrangering
  • Dans
  • Friluftsliv
  • Gitar besifring
  • Gospelkor
  • Gospelkorband
  • Gym
  • Jazzimpro
  • Jegerprøve
  • Kammerkor
  • Keramikk
  • Låtskriving
  • Opptaksprøvekurs
  • Piano besifring
  • Studioproduksjon
  • Tro og tvil

Hovedinstrument

Dersom du ønsker hovedinstrumentundervisning, får du 18 individuelle timer med din egen hovedinstrumentlærer. Uansett hvilket hovedinstrument du har, så vil vi finne en dyktig og erfaren lærer til deg. Hovedinstrumentlærerne er faglig sterke pedagoger som har flere års erfaring både som musikere/artister og pedagoger. Hovedinstrumenttimen er din time hvor du får gjøre det som skal til for å styrke din egenart og din musikalitet. I tillegg til de individuelle hovedinstrumenttimene får du delta på workshops med ulike etablerte musikere. Merk at mac/pc også kan være et hovedinstrument.