Priser

Prisen for skoleåret 2025/2026 i dobbeltrom inkl. hovedinstrument er kr 159 000,-

Innmeldingspenger kr 2.900,- er i tillegg og betales ved tildeling av skoleplass, disse pengene refunderes ikke.

Vi anbefaler personlig hovedinstrument undervisning for alle elever, det er mulig å velge dette vekk, prisen ex hovedinstrument er kr 141 900,-

Inkludert i prisen er blant annet:

• Kost og losji
  • Bruk av skolens instrumenter, lydanlegg, internett, vaskemaskiner, treningsrom, m.m.
  • «Bli kjent» tur til Oppdal
  • Avslutningstur til Sandefjord
  • Høstturne
  • Vårprosjekt
  • Utenlandstur (rimeligste alternativ)

Eventuelle tillegg:

• Tilleggslinje Friluftsliv/Idrett kr 3 900,- (inngangspenger, billetter, transport, turmat)
  • Tilleggslinje Kunst kr 2 500,- (materialer og materiell)
  • Tilleggslinje Studio kr 2 500,-
  • Studietur til utlandet, dyreste alternativ, tillegg 14.500-16.000 (avhenger av valuta, flypriser m.m.)
  • Nødvendige vaksiner (pris kan variere)
  • Valgfag (kun enkelte valgfag, pris varierer)
  • Enkeltroms tillegg kr 14 400,-

Studiestøtten fra lånekassen er kr 137.907,- for skoleåret 2024/2025. 60% av denne summen er lån, 40% er lån som blir omgjort til stipend når du får godkjent året ditt på skolen.

Studiestøtten for 2025/26 er ikke klar i skrivende stund, men vi forventer at den vil være veldig nær det rimeligste alternativet ved å gå på skolen som er kr 141.900,- I tillegg kommer tilleggskostnader som hovedinstrument, enkeltrom, tilleggslinje etc. Det er viktig at eleven har en plan for å dekke samtlige kostnader for skoleåret før oppstart.

Det er viktig å være klar over at første innbetaling til Musikkfolkehøgskolen Viken for skoleåret 24/25 (kr 11 146,- med frist 10. august) er FØR første utbetaling fra Lånekassen, men at siste utbetaling fra Lånekassen skjer ETTER skoleårets slutt.

• Egne satser for linje Musikk Bo Fritid.
  • Husk at elevene også trenger lommepenger i forbindelse med turer og turnéer.
  • I utgangspunktet tildeles alle våre elever dobbeltrom (bortsett fra elever ved linja Musikk Bo Fritid). Søkere som likevel ønsker å bo alene, kan bli kalt inn til intervju. Vi vil da også be om legeerklæring. Legeerklæring er derimot ingen garanti for at søkeren vil få innvilget enerom.
  • For linja Musikk Bo Fritid kommer det ekstra kostnader til ekstra ressurser og enerom i tillegg. Eleven med foresatte er ansvarlig for å søke NAV om midler til dekning av dette. Ta kontakt med oss for mer informasjon.

Ta kontakt med kontorleder Geir Holten gh@musikkfolkehogskolen.no ved spørsmål om priser og økonomi