Sang

Har du lyst til å videreutvikle stemmen din?  Utforske nye måter å synge på, og kanskje bli litt mer modig? Uansett hvor mye erfaring du har som vokalist, så vil du bli møtt og utfordret på ditt nivå. Vi konkurrerer ikke om å være best. På Musikkfolkehøgskolen Viken heier vi på hverandre. Vi støtter og løfter og unner hverandre suksess!

For hvem?
Linja Sang passer for deg som elsker å synge, og som har lyst til å videreutvikle stemmen din i ulike sjangere og besetninger. Uansett om du er en erfaren vokalist med masse live- og studioerfaring, om du har sunget mest i dusjen, eller ligger et sted midt imellom – så er du hjertelig velkommen til å søke på Sanglinja. Her får du utvikle deg ut fra ditt nivå, både individuelt og i grupper. Vi jobber målrettet for at du skal trives og ha det godt på linja.

Linjetiden
I linjetiden har vi blant annet samspill, interpretasjon og ulike temakurs. I samspill jobber vi tett med bandlinja. og får masse erfaring som vokalister i band, spesielt fram mot store fellesprosjekter som høstturnéen og vårturnéen.

I Interpretasjon får du mulighet til å synge foran klassen og å få tilbakemeldinger fra lærer og medelever. Her presenterer du en låt du er litt “uferdig” med, for å kunne få hjelp og veiledning på veien videre.
Temakurs byr på ulike temaer som du kan fordype deg i. Dette kan være låtskriving, blekkeskriving, arrangering, opptaksprøveforberedende kurs osv.
I linjetiden jobber vi primært med instrumentet vårt (teknikk) og øver oss på å bruke det i ulike rytmiske sjangere. Som vokalister øver vi en del på å lage kor-stemmer og å bli gode korister, sånn at vi kan backe hverandre i ulike bandprosjekter. Du vil også jobbe med å sette ditt eget preg på ulike coverlåter.

Hovedinstrument
I løpet av skoleåret har du mulighet til å ha 18 individuelle sangtimer med din egen hovedinstrumentlærer. Hovedinstrumentlærerne er faglig sterke sangpedagoger som har flere års erfaring både som musikere/artister og pedagoger. Hovedinstrumenttimen er din time hvor du får gjøre det som skal til for å styrke din stemme og din musikalitet. I tillegg til de individuelle sangtimene får du delta på workshops med ulike etablerte sangere.

Samarbeid med andre linjer
Vi samarbeider tett med bandlinjene og musikkproduksjonslinja. Noen ganger er det et band som trenger vokal eller kor, andre ganger er det du som har låter og trenger et band. Av og til ønsker musikkproduksjonslinja å gjøre opptak med vokal, og andre ganger er det du som trenger en musikkprodusent i studio.

Uansett hvilken linje du går på skjer mye av undervisningen på kryss og tvers av linjene. Valgfag, fellesfag og tilleggslinje/tilvalgslinje er eksempler på dette.

Utbytte
På Sanglinja vil du bli kjent med flere sider ved stemmen din og måter å bruke den på. Du vil oppdage nye sjangre og nye måter å jobbe på. Du blir kjent med nye mennesker du kan jobbe med, og du vil lære mye om deg selv.  Du får masse magiske opplevelser fra øvelsesrom og scenekant!

Flere av elevene på sanglinja søker seg videre til ulike musikkutdanninger, både ved høyskoler og universitet. Dersom du vil gå videre med musikken, får du mulighet til å jobbe målrettet gjennom ulike opptaksprøvekurs hos oss.
Vi har elever som går rett ut i en tilværelse som artist, mens andre bestemmer seg for å la musikken være en hobby. Det er ingen tvil om at året på Viken gir deg verdifull erfaring i møte med framtiden. Gjennom året på Viken vil du mest sannsynlig bli klokere på hvilken retning du ønsker å gå.
Høydepunkter
Et av mange høydepunkter gjennom skoleåret er høstturnéen, der hele skolen reiser ut på en felles turné! Her er målet er at alle skal på scenen, og at alle skal ha det gøy. Her samarbeider vi om opp- og nedrigg, og skaper fine og sterke konsertopplevelser for hverandre og for publikum.

Et annet høydepunkt er
vårturnéen. Her har elevene ansvaret for alt fra booking og logistikk til låtvalg og sceneutforming. Dette gjør at du som elev får en realistisk opplevelse av hva det vil si å jobbe som turnerende musiker. For ikke å glemme vår egen musikkfestival, dere elevene lager egne konsepter og holder en rekke konserter gjennom festivaluka. I tillegg booker vi inn eksterne artister som headlinere (de to siste årene har Beharie og Fieh stått på plakaten).

LINJELÆRER

Helena Leinebø

Helena Leinebø er en aktiv låtskriver og artist, hun har en unik interesse for andre menneskers ve og vel. I 2019 debuterte hun med utgivelser av sin egen musikk. I 2021 gav hun ut albumet Phases // Faces.  Helena var selv elev med Musikkfolkehøgskolen Viken for flere år siden og dette året gjorde det tydelig at det var musikk og sang hun ville drive med. Derfor storkoser hun seg nå med å legge til rette for, og være med på den musikalske og sosiale reisen som elevene får gjennom et år på Viken. Hun har sin musikalske utdannelse i fra jazzlinja ved Norges Musikkhøgskole, og er utdannet rytmisk sangpedagog.