Kenya

Kenya er et spennende og mangfoldig land, ofte kalt Øst-Afrikas knutepunkt. Selv om landet er i rask utvikling, står det også overfor utfordringer med å samle befolkningen, som består av over 40 forskjellige stammer. På denne turen får vi se hvordan unge kenyanere engasjerer seg for å bygge et rettferdig samfunn, hvor alle har like muligheter, uansett bakgrunn.

Dersom elevmassen blir så stor at det må settes opp flere utenlandsturer enn India, Colombia og Moldova – så blir Kenya vårt fjerde reisealternativ:

Vi skal bo på hotell i Karen-området i Nairobi. I løpet av oppholdet skal vi jobbe sammen med ungdom i ulike prosjekter rettet mot barn og unge i Mathare, et av de største slumområdene i Nairobi. Mange av de vi møter har en tilknytning til Musikkfolkehøgskolen Viken, flere har vært hos oss som utvekslingsstudenter. Sammen skal vi planlegge og gjennomføre en ungdomsleir, noe som vil gi oss sterke opplevelser og nye perspektiver på hverdagen deres.

Selv om vi skal tilbringe mesteparten av tiden i Nairobi, blir det også noen turer ut for å oppleve Kenyas unike natur. Vi får sjansen til å dra på safari i Nairobi nasjonalpark og se alt fra løver til elefanter på nært hold. Dette er jo et «løvenes konge»-landskap!

Reisen til Kenya vil by på uforglemmelige møter og nye inntrykk og er alt annet enn en vanlig ferietur. Vi vil få et helt nytt syn på både mennesker og kulturer, og reise hjem med minner for livet. Er du klar for å bli med?

PS: Vi er opptatt av sikkerhet, og følger til enhver tid de offisielle reiserådene fra Utenriksdepartementets.

Viktig informasjon:
For å være med til Kenya, trenger du forskjellige vaksiner. Du er selv ansvarlig for å ta de nødvendige vaksinene, men vi legger til rette for at dette kan la seg gjøre i skoletiden. Vaksinene er ikke inkludert i prisen. Det er et krav å ha pass (gyldig 6 måneder etter hjemkomst) og reiseforsikring. Hvis du er under 21 år, kan du sannsynligvis bruke reiseforsikringen til foreldrene dine. Du må ha et kredittkort som kan benyttes i Kenya, sjekk ut dette med banken din. Du trenger dessuten visum.