På Utøvende Instrument utvikler du deg som musiker, og menneske, gjennom å spille i band og turnere sammen med andre. Jazz, pop, rock og alle andre sjangere ønskes hjertelig velkommen!

Et år på Utøvende Instrument gir deg rikelig med samspillserfaring, og du får muligheten til å utvikle deg sammen med andre dyktige musikere i ulike sjangre og besetninger. Gjennom undervisningen på bandrommet får man tilbakemeldinger, både som band og som individuelle utøvere, og du blir utfordret på hvordan du kan bidra på best mulig måte inn i det musikalske fellesskapet.

Viken er en skapende skole hvor egenprodusert materiale blir prioritert, og hvor vi har fokus på formidling og særpreg. For alle elevene på Viken, og for deg på Utøvende Instrument, legges det opp til ett tett samarbeid med de andre linjene på skolen. Det kan være alt fra å arrangere, og spille inn, egne låter til å gjennomføre store produksjoner både på scenen og i studio.

Et av mange høydepunkter i skoleåret er vår-turnéen hvor man, sammen med medelever fra ulike linjer, planlegger og gjennomfører en turné til ett selv-valgt sted. Alt fra booking og logistikk til låtvalg og sceneutforming planlegges og gjennomføres av elevene. Dette gjør at du som elev får en svært realistisk opplevelse av hva det vil si å jobbe som turnerende musiker.

Dersom du ønsker det kan du kombinere linja Utøvende Instrument med en av disse 3 tilleggslinjene.

Linjetiden utgjør 9 timer i uka og tilleggslinjen 6 timer. Resten av timeplanen din settes sammen av hovedinstrument, valgfag og fellesfag. Plukk, miks og fyll planen med opptil 30 timer i uka.

Hils på lærerne

Trym Gjermundbo

Trym er trommis og pedagog med base i Oslo. Han er utdannet ved Universitetet i Agder, og jobber som frilans musiker og lærer. For tiden er han mest aktuell som trommis i bandet «Northern Belle

Jostein Størkersen

Jostein er utdannet klaverpedagog og faglærer fra Musikkonservatoriet i Agder, og har også lang erfaring innen lyd og musikkproduksjon som bl.a. plateprodusent og komponist. Han er utøvende pianist, og har også vært bl.a. kapellmester ved flere konserter, musikaler og revyer, og for koret Good Gospel (samarbeid med artister som Elg, Ole Børud, Odd René Andersen og Knut Anders Sørum)

Hva sier tidligere elever?

Jørgen Andesen Osberg

«På Instrument – Jazz Pop Rock lærte jeg å spille nye ting med flinke folk i spennende situasjoner og med tett oppfølging. Bedre hovedinstrumentundervisning får jeg nok aldri. Anbefales!»

Håvard Husevåg

«På Instrument – Jazz Pop Rock lærte eg verdien av ein god, trygg og konstruktiv dialog på øvingsrommet, backstage, og før og etter konsert. Eg har fått mykje erfaring både på og utanfor scena, og ikkje minst gode vennskap som vil prege musikken og livet mitt vidare.»

Utenlandsturer

I januar reiser alle elevene, på tvers av linjene, til Colombia, India, Kenya eller på Eurorail. På alle disse turene er vi tett på ungdommer fra andre kulturer. Vi jobber med musikk og teater sammen og får mange flotte opplevelser.