Har du lyst til å oppleve Europa på en ny måte? Bli med på en uforglemmelig reise, både gjennom landskap, kulturer og kanskje deg selv…

Turen starter i det vi setter foten utenfor døra, og går til Gjøvik stasjon. Herfra starter vår reise, som skal ta oss gjennom Europa med tog. På turen vi skrive musikk og poesi, ta bilder og samle inntrykk som til sammen ender i en egenprodusert konsert.

Vi ønsker å legge til rette for at vi gjennom møte med andre kulturer kan møte noe i oss sjøl som speiler oss, og som gir oss nye perspektiver på vårt eget liv, våre tanker og vår tro. Det vil bli daglige refleksjoner og speilinger, både én til én, i små grupper og i stor-gruppa.

Denne reisen går kun med tog, så for deg om er miljøbevisst og ønsker lavest mulig co2avtrykk er dette et naturlig valg.

Turen er sammensatt av noen togstrekninger som ikke er «high way», og noen transportetapper der vi vi skal kjøre gjennom natten. Vi vil få oppleve både skjulte perler og storbyer. Vi reiser i januar, noe som betyr at vi har langt færre turister å dele Europa med enn når det er høysesong.

Turen går gjennom en rekke europeiske land, før vi ender ved Middelhavets kyst. Her tar vi det med ro noen dager, før vi setter kursen tilbake til Gjøvik. Underveis spiller vi for de vi møter, eller slår av en prat når anledningen byr seg. Vi synger der akustikken ber om det, og har så godt som daglige «show & tell», der både lærere og elever får dele det de har skrevet av låter og dikt underveis. Turen vil også bestå av museumsbesøk, og forhåpentligvis finnes det gratiskonserter langs ruta vår som vi kan få med oss. God europeisk mat til en rimelig penge er også en stor del av reisen.

Konserten vi produserer underveis skal spilles på et spillested langs ruta, og for medelevene når vi kommer hjem til Viken.

Denne turen er inkludert i skolepengene, og krever ingen vaksiner eller visum.