Turer og turnéer

I løpet av året på Viken reiser vi både på turer og turnéer. På høsten har vi en bli-kjent-tur til Oppdal og på våren reiser vi på avslutningstur til Hvaler.

Høstturne

Tidlig i skoleåret begynner vi å arbeide med vår første turné. Vi velger oss ut en norsk by, pakker bussene med instrumenter og soveposer og hele skolen drar samlet på høstturné. Målet med denne turnéen er å bli bedre kjent både som musikere og mennesker, og vi arbeider derfor ofte i store ensembler. Dette innebærer også at vi utforsker nye bandsammensetninger og jobber derfor mye på tvers av de ulike linjene. For eksempel jobber Jazz Pop Rock både med Utøvende Sang, og Singer Songwriter. Høstturnéen er et av skoleårets store høydepunkt, og noe mange elever ser tilbake på som en positiv og lærerik opplevelse.

Vårturne

Rundt juletider starter forberedelsene mot den neste turnéen. I motsetning til høstturnéen, hvor elvene kun fokuserer på det rent musikalske, har de nå ansvar for hver minste detalj. Skolen stiller med turnébuss samt veiledning, tips og triks. Hele skolen reiser på tur samtidig, men i ulike ensembler. Dette innebærer at elevene må skaffe sponsorer, booke spillejobber og overnatting, promotere konsertene sine og løse de logistiske utfordringene som er knyttet til å dra på turné. Gjennom å få innsyn i alle de ulike delene av turnéplanleggingen, skal elevene få tilstrekkelig kunnskap til å kunne gjennomføre egne turnéer senere.

På nyåret reiser alle elevene til utlandet. På alle disse turene er vi tett på ungdommer fra andre kulturer. Vi jobber med musikk og teater sammen, og får mange flotte opplevelser.