Ofte stilte spørsmål

Her finner du ofte stilte spørsmål om skolen og de første dagene

1. Hvor store er rommene? Og er det mye lagringsplass er det?

Rommene er ca 15 kvm. Det er et klesskap til hver. Mange benytter også plassen under sengen til lagring i plastkasser.

2. Hva skal demoen inneholde?

Demoen skal være en enkel innspilling av ditt hovedinstrument. Den trenger ikke å være spilt inn i noe studio, vanlig mobilopptak holder.

3. Stipend og lån?

Lånekassen gir støtte til elevene. Det er verdt og merke seg at stipendet og lånet ikke dekker hele månedsbeløpet som skal innbetales til skolen, så det blir et lite mellomlegg hver måned. Siste innbetaling til skolen er 15. april.

4. Hva skjer den første uka?

Elevene ankommer Viken med det de trenger for én uke. Den første uka er spillefri, så elevene skal ikke ha med seg instrumenter. Dette gjør vi fordi vi mener det er viktig å bli kjent med personen bak instrumentet. På første foreldredag tar foreldrene med resten av det eleven vil trenge for skoleåret.

Den første uka vil bestå av mye informasjon fra skolen. Det vil bli avholdt tester i forbindelse med enkelte valgfag, og elevene får utdelt et ordensreglement som de må skrive under på.

5. Hva er foreldredag?

Skolen arrangerer foreldredager noen dager i løpet av året. Da blir foreldre og foresatte invitert til skolen. Foreldredagene består ofte av en konsert som elevene bidrar på, samt informasjon til foresatte.

6. Kan jeg bo på skolen i ferier?

Du kan ikke bo på skolen i ferier, ettersom skolen da er stengt.

7. Hva skal jeg ha med?

Til den første uka trenger du: klær for én uke, toalettsaker, håndklær, sovepose, pute og badetøy hvis du vil bade i Mjøsa.

Det kan være lurt å ha med seg fjellsko og turklær, da vi skal på “sammenristningstur” til Oppdal før første ferie. Det kommer en høstferie etter ca en måned, så hvis du har glemt noe til vinteren, er det mulighet for å ta med dette tilbake etter ferien. Høsten kommer fort, så selv om det er sommer og sol når elevene ankommer, blir det fort kaldt. På folkehøgskole kan alt skje, så pakk med tanke på alle årstider og ulike situasjoner.

Det er ikke lov å ha med våpen, kniv, og ulovlige gjenstander. Du trenger ikke å ha med møbler da rommene og te-stuene er møblert.

8. Når skal jeg velge valgfag?

Når du kommer til Viken vil du få en innføring i de forskjellige valgfagene. Det vil være et valgfagstorg i uke 2, der du kan gå rundt å snakke med de forskjellige lærerne som skal ha de ulike fagene. Det er viktig for oss at du vet nok om fagene til å kunne velge de som måtte passe for deg.

9. Skal jeg ha med eget instrument?

Den første uka er spillefri, og da skal det ikke være noen instrumenter her, bortsett fra de pianoene og flyglene skolen allerede har. Vi ser helst at disse ikke brukes den første uka. Skolen har ingen instrumenter utover dette, så det må eleven ha med selv.

10. Spesialkost og allergier

Det er viktig at du melder ifra dersom du har en eller annen form for allergi/introleranse eller spesialdiett. Det kan forlanges dokumentasjon fra lege. For deg som mottar offentlig tilskudd pga diett, skal deler av dette beløpet betales til Musikkfolkehøgskolen. Spesialkost uten legeerklæring (slik som vegetarianer, veganer etc) må regne med en ekstra kostnad pr måned. Mail sendes til mat@musikkfolkehogskolen.no SENEST 31. juli.

11. Forsikringer

Alle våre elever bør ha egen reiseforsikring, men du bestemmer selv hvilket forsikringsselskap du bruker. Du er forsikret gjennom skolen på alle turer i skolens regi. Vurder også om du vil forsikre instrumentene dine. Skolens forsikringer dekker ikke ditt musikkutstyr.

12. Lommepenger

Det går helt fint å leve et år på folkehøgskole uten å bruke så mye penger utenom de faste innbetalingene. Av erfaring er det likevel greit å ha litt eksta å gå på til f.eks toalettsaker, skoleturer eller uforutsette utgifter.